Gawat, Malaysia Klaim Pulau Sumatera Sebagai Miliknya

Sebuah forum diskusi di Malaysia, Malaysia Forum mengklaim Sumatera adalah milik Malaysia.Di forum berlabel “Malaysia Forum” satu posting dari Mohd Am (Kuching, Malaysia) diberi judul kontroversial “Sumatera Itu Milik Malaysia.”

Mohd Am memberi argumen berikut, “Nama ‘Johor’ berasal dari perkataan Arab, jauhar yang bermaksud batu permata. Sebelum nama Johor dipakai, kawasan dari selatan sungai Muar hingga ke Singapura dikenali sebagai Ujung Tanah diambil sempena lokasinya di penghujung semenanjung Tanah Melayu.

Bukan sekadar itu, Johor juga merupakan ujung paling selatan daratan Asia. Sejarah Johor modern bermula seawal abad ke-16 setelah pembukaan sebuah negeri baru oleh Sultan Johor, anak Sultan Mahmud Shah, sultan terakhir kerajaan Melayu Melaka yang melarikan diri dari serangan Portugis.

Kerajaan Johor berhasil mengembangkan ekonominya dan menjadi kuasa politik terpenting sesuai dengan lokasinya di laluan perdagangan timur-barat.di zaman kegemilangan Johor, negeri ini pernah menjadi sebuah empayar besar yang mana kekuasaannya mewarisi sebahagian jajahan takluk Melaka.

Empayar Johor termasuklah sampai ke Trengganu di Semenanjung, Kepulauan Riau-Lingga dan sebahagian pantai timur Sumatera.”Berdasarkan fakta historik ini adalah jelas bahwa Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera itu adalah jajahan Johor.. iaitu Malaysia sekarang. Jadi sumatera itu harus balik kepada asalnya iaitu termasuk dalam provinsi Johor Malaysia..tetapi penjanjian Inggris-Belanda telah memecahkan kawasan jajahan Johor iaitu Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera..”

Postingan Mohd Am (Kuching, Malaysia) diberi judul kontroversial “Sumatera itu Milik Malaysia” mengundang ribuan komentar.Klaim kontroversial Mohd Am, sampai berita ini ditulis mengundang 11,149 komentar.

Tentu saja, postingan Mohd Am mengundang pro-kontra. Salah satu yang tidak setuju menyebutkan, “klo Sumatera milik Malaysia tetapi Malaysia adalah milik Indonesia pada akhirnya sama aja lo ga punya tanah haha.”

Mohd Am menjawab, “Jadi harusnya Sumatera itu bergabung balik ke Malaysia.. Sumatera juga pingin merdeka dari Indonesia kerana bentrokan etnis dan SDA-nya diambil oleh Pulau Kecil Jawa.. Sumatera itu bisa dijadikan markas untuk menyerang pulau Jawa kiranya perlu

jadi bagaimana menurut kalian ??? jangan lupa di share dan di coment ya

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *